Yazar: Advancity - Eğitim Teknoloğu - Yunus YALIN
Not: Bazı bilgiler için yapay zekadan destek alınmıştır.
Özet: Toplum içerisinde; statüler, kültürler, eğitim seviyesi, ekonomi... vb. gibi insanların farklılıklarına yönelik baktığımızda, toplumda eğitime ulaşma ve eğitimden eşit şekilde yararlanma her zaman mümkün olmayabiliyor. Peki eskiden belli çevrelerce kullanılan ve COVID-19 pandemisi ile birlikte daha geniş kitlelerin eğitim teknolojilerini öğrenmesiyle birlikte eğitimde fırsat eşitliği sağlandı mı? Gelişen teknolojiler ve kaynak kullanımının azalmasıyla birlikte hem öğrenciler hem de eğitimciler eğitim teknolojilerine ulaşması daha kolay hale geldi. Peki ya fırsat eşitliği sağlıyor mu? Gelin sürece göz atalım ve siz de süreçte gördüğünüz eksik veya artıları bizimle paylaşın.
Öğrenciler Arasındaki Farklı Öğrenme Yapılarının Farkında Olmak
Her öğrencinin bireysel farklılıkları bulunur. Bu bireysel farklılıkların yanında dilsel, kültürel, ekonomik, ailevi ve teknolojiye erişim konusunda farklılıklar da göz önünde bulundurulması gereken farklılıklardandır. Öğrencilerin farklılıkları; öğrenme biçimlerini, sürelerini ve devamlılığını etkileyen faktörlerdir. Her öğrenci kendi öğrenme hızında ve biçiminde eğitim alması standart sınıf için eğitimlerle mümkün olmamakla birlikte standart sınıfların öğrenci sayısı ve ilerlenmesi gereken müfredatı her öğrencinin eşit öğrenme fırsatından yararlanmasında en büyük engeli oluşturuyor.
Eğitim teknolojileri bu soruna çok büyük çözüm getiriyor. Ekonomik sorunlar ile teknolojik ürüne erişim zor olacağı düşünülse de günümüzde teknolojik cihaz bolluğu ve eğitim teknolojilerin az kaynak tüketerek geliştirilmesi ile beraber çok ucuz cihazlarda bile eğitim teknolojilerine erişim sağlanabiliyor. Hem online hem de hibrit yapıda kullanılabilen eğitim teknolojileri ile beraber öğrencilerin ihtiyaç duydukları eğitimler modüller, canlı dersler, e-dersler, ödevler ve sınavlar aracılığı ile verilebiliyor. Fırsat ve kalite her geçen gün artmakla birlikte öğrencilerin ulaşabilecekleri kaynak sayısı da hızlıca artıyor. Eğitim teknolojilerinin eğitimde fırsat eşitliğini nasıl sağladığını incelemeye devam edelim. Bu arada yazıdaki her şey yoruma açık ve sizin fikirleriniz bizim için değerli, lütfen yorum yazın ve beraber gelişelim/geliştirelim.
Eğitimin Önündeki Engelleri Eğitim Teknolojileriyle Aşıyoruz.
Ekonomik Sorunlara Genel Bakış
Farklı ekonomik koşullara sahip ailelerin çocukları fırsat eşitliğine uymayan eğitim koşullarına sahip olabilir. Ekonomik koşullar nedeni ile kitap, defter, kalem, boya… vb. kısacası fiziksel eğitim araç gereçlerine yeterli para ayıramayabilir. Günümüz teknolojik gelişmelerinde yenilenmiş ikinci el bir tablet, bilgisayar veya telefon bir yıllık eğitim araç gerecinden daha ekonomik olacaktır. Ayrıca kullanıcılar bu cihazları doğru kullanım ile en az üç yıl bir sorun yaşamadan kullanabilir. Bu da bir sürü maliyetten kurtaracaktır. Geri kalan her şey eğitim materyallerine ulaşmak için uygun koşulların sağlanması olacaktır. Bunun içinde okullarda elektronik cihazların elektrik ve internete rahatça erişebileceği açık çalışma alanları oluşturularak çözülebilir.
Farklı Hayatlar Farklı Kültürler
Farklı kültürlere sahip ailelerin eğitime bakışları olumlu olmayabilir veya hem ekonomik hem de kültürel farklılıktan dolayı çiftçilik veya hayvancılık gibi mesleklere sahip aileler eğitime yeterince erişemeyebilir. Bu kültürel farklılık artık bir engel teşkil etmiyor. Uzaktan eğitim ile öğrencilerin eğitimlere ister akranlarıyla isterse de özel uzaktan eğitim sınıflarıyla erişilebilir. Sadece eğitim teknolojilerinin doğru bireye doğru desteğin sağlanması için çalışma gerçekleştirilebilir.
Kaynak Temini ve Destek İhtiyacı
Fiziksel bir sınıfta öğrencilerin ihtiyaç duyduğu tüm kaynak ve destek ihtiyacının aynısını eğitim teknolojilerini kullanırken de yaşanıyor. Sadece eğitim teknolojisine sahip olmak kaynak oluşturmada yeterli gelmemektedir. Eğitime yönelik aktiviteler, oyunlar, sanal sınıflar, dokümanlar, ödevler ve sınavlar gibi birçok kaynağın eğitmenler tarafından oluşturulması gerekiyor. Bu kaynak materyallerin nasıl kullanılacağını da eğitmenler tarafından öğrencilere öğretilip varsa kullanım zorluklarının veya sistem sorunlarının kurum veya ürün yetkilisine bildirilmesi gerekiyor. Böylece daha stabil çalışan içerikler ve eğitim teknolojileri elde etmiş oluruz.
Eğitim Teknolojilerini Faydaları
Erişilebilirlik: Eğitim teknolojileri, coğrafi ve fiziksel sınırlamaları ortadan kaldırarak, öğrencilere daha fazla erişim imkanı sağlar. Uzaktan eğitim platformları sayesinde, öğrenciler farklı yerlerden veya mesafelerden bağımsız olarak eğitim alabilirler.
Kişiselleştirilmiş Eğitim: Eğitim teknolojileri, öğrencilerin bireysel ihtiyaçlarına daha uygun eğitim imkanı sunar. Öğrenci ilerlemesini izleyen, güçlü ve zayıf yönleri belirleyen ve öğrenciye özel içerikler sunan öğrenme yönetim sistemleri sayesinde öğrencilerin öğrenme süreçleri daha etkili hale gelir.
Öğrenme Kolaylığı: Görsel ve etkileşimli öğrenme araçları sayesinde karmaşık konular daha anlaşılır hale gelir. Animasyonlar, interaktif simülasyonlar ve video dersler gibi materyaller, öğrencilerin ilgisini çekerek öğrenmeyi daha eğlenceli ve etkili hale getirir.
Hızlı Geribildirim: Teknoloji destekli eğitim ortamlarında öğrenciler, ödevlerini ve sınavlarını çevrimiçi platformlar aracılığıyla hızlı bir şekilde teslim edebilir ve anında geribildirim alabilirler. Bu da öğrencilerin hatalarından hızlıca ders alabilmelerini sağlar.
Veri Analitiği: Eğitim teknolojileri, öğrenci performansı, ilerleme düzeyi ve etkileşim gibi verileri toplar ve analiz eder. Bu veriler sayesinde öğretmenler, öğrenci gelişimini daha iyi anlar ve eğitim programlarını daha etkili bir şekilde düzenler.
İşbirliği ve Etkileşim: Sanal sınıflar ve öğrenme yönetim sistemleri, öğrencilerin ve öğretmenlerin birbiriyle daha fazla etkileşime girmesini sağlar. Online tartışma forumları, grup projeleri ve etkileşimli ders materyalleri, öğrencilerin birlikte çalışma ve öğrenme deneyimlerini zenginleştirir.
Sürekli Eğitim İmkanı: Eğitim teknolojileri, sadece okul ve üniversitelerde değil, iş dünyasında da sürekli eğitimi destekler. Çalışanlar, işlerine uygun eğitim programlarına kolayca erişebilir ve kendilerini geliştirme fırsatlarından yararlanabilirler.
Çevresel Duyarlılık: Kağıt ve diğer fiziksel materyallerin azalması, eğitim teknolojilerinin çevresel etkisini azaltır. Çevrimiçi kitaplar, dijital ders materyalleri ve elektronik ödevler, kağıt tüketimini azaltır ve sürdürülebilir bir eğitim ortamına katkı sağlar.
Eğitim teknolojileri, öğrencilere, öğretmenlere ve eğitim kurumlarına çeşitli avantajlar sunarak eğitim süreçlerini daha etkili, verimli ve eğlenceli hale getirir. Ancak, teknolojinin dikkatli bir şekilde kullanılması ve eğitim süreçlerine entegre edilmesi önemlidir, çünkü teknoloji, eğitimin tamamlayıcısı olmalıdır ve eğitim sürecinin merkezinde insan faktörü her zaman olmalıdır.
Eğitim Teknolojilerinin İşletilmesi
Kaynaştırma
Eğitim teknolojileri, öğrencilerin işbirliği yapmasını kolaylaştırır. Sanal sınıflar, çevrimiçi tartışma forumları ve grup projeleri, öğrencilerin farklı coğrafi konumlardan bile bir araya gelerek birlikte çalışmasına olanak tanır. Eğitim teknolojileri, öğretmenler ve öğrenciler arasında daha etkin iletişim kurulmasına yardımcı olur. E-posta, anlık mesajlaşma, video konferans ve çevrimiçi ofis saatleri, öğrencilerin öğretmenlerinden destek almasını ve sorularını cevaplandırmasını kolaylaştırır.
Öğrenme Süreci
Eğitim teknolojileri, öğrenme süreçlerini kişiselleştirir ve öğrencilere kendi öğrenme hızlarına uygun içerikler sunar. Bu sayede her öğrenci kendi hızında ilerleyebilir ve güçlü ve zayıf yönleri üzerinde daha fazla çalışabilir. Görsel, işitsel ve etkileşimli öğrenme materyalleri kullanarak, eğitim teknolojileri öğrencilerin öğrenme sürecini daha etkili ve eğlenceli hale getirir. Bu da öğrencilerin dikkatini ve ilgisini artırarak öğrenmeyi daha kalıcı hale getirir. Eğitim teknolojileri, farklı öğrenme stillerini destekleyerek her öğrencinin kendine uygun öğrenme yöntemini tercih etmesine olanak sağlar.
Değer Yaratma
Eğitim teknolojileri, çevrimiçi sınav ve değerlendirme araçları sayesinde öğrencilerin performansını hızlı ve objektif bir şekilde değerlendirir. Bu da öğrencilere anında geribildirim sağlayarak hatalarından ders çıkarmalarını kolaylaştırır. Eğitim teknolojileri, öğrencilerin güçlü ve zayıf yönlerini belirleyerek, eğitim materyallerini öğrencilerin ihtiyaçlarına göre uyarlar. Bu da öğrencilerin daha etkili bir şekilde öğrenmelerini sağlar ve öğretmenlere öğrencilerin gelişimini daha iyi takip etme imkanı verir. Eğitim teknolojileri, öğretmenlere öğrenci performansı ve ilerlemesi hakkında daha kapsamlı veriler sunar. Bu veriler, öğrencilere özel geribildirim ve gelişim planları oluşturulmasına yardımcı olur.
Sonuç olarak, eğitim teknolojileri, işbirliği, eğitim ve değerlendirme süreçlerini desteklemekte ve eğitimdeki dönüşümü hızlandırmaktadır. Bu teknolojilerin etkili bir şekilde kullanılması, öğrenciler arasındaki fırsat eşitliğini sağlayabilir, öğrenci başarısını artırabilir ve eğitim süreçlerini daha verimli hale getirebilir. Ancak, teknolojinin dikkatli bir şekilde entegre edilmesi ve eğitim amacıyla kullanılması önemlidir. Ebeveyn kontrolüne dayalı bir teknoloji kullanımı ve kurumların sağladığı eğitim teknolojilerinin ebeveyn tarafından incelenmesi her zaman sorunların önüne geçecektir. Unutulmamalıdır ki akran zorbalığı fiziksel ortamda olduğu gibi online mecralarda siber zorbalık olarak kendini göstermektedir. Olumsuz bir durum yaşanması durumunda kesinlikle kendiniz dahil olmayın ve kurumunuzun yetkililerinden yardım talep edin.
Sayın Yunus Bey
Çok güzel bunu bir makale haline getirin .
Hürriyet ve Sözcü eğitim sayfalarında yayınlatalım
Sultan Hanım ve Nuray Çakmakçı Hanımı iyi tanıyorum .
Lütfen bana yazın mgozaydin@hotmail.com